D Baker - 日英翻訳者

------------------------- 今までの翻訳をご覧いただきありがとうございます。和英翻訳は私にお任せください!ご連絡をお待ちしております。------------------------- Translation: debra_baker@hotmail.co.uk Tutoring: @grammargopher

翻訳 21

得点アップ間違いなし!中学生が苦手な国語の品詞総まとめ!

 

突然ですが質問です。

日本語の文法についての知識、しっかりと身についていますか?

「英語の文法なら勉強しているけど・・・」

「日本語なんだし、なんとなくわかると思う・・・」と思った方も多いでしょう。

しかし日本語文法の問題は、なんとなくで解けるほど甘くはありません。

専門学科の入試では、かなり頻繁に「品詞の識別問題」が出題されます!

専門学科を目指している人は、年明け前に必ず国語の品詞についての知識を総ざらいするようにしましょう。

ということで今回は、受検生がどーーーーーしても後回しにしがちな「国語の品詞」についての知識をまとめてみようと思います。

まず日本語の品詞には10種類あるということは、知っていますか?

中学1年生のときに絶対に学校で習っているはずですので、覚えていないという方は今から一緒におさらいしていきましょう。

「10種類も覚えるのか・・・」と、ちょっとおっくうに思うかも知れませんが、実は暗記がやっかいなものはたった4つだけ。

残りの6個はポイントさえ抑えておけば簡単に覚えられます!

まずは簡単な6つから見ていきましょう。

 

さて、ではこの表を見ながら順に説明していきます。まず単語には「自立語」と「付属語」の二種類がありますね。この見分け方は簡単で、「それだけで文節を作ることができるもの」が自立語、そうでないものが付属語です。もう少しわかりやすく言えば、要はそれだけで独立している単語(走る・大きな・美しい、など)が自立語、他の単語にくっつかないと使えないもの(られる・が、など)が付属語です。

 

活用がある自立語

自立語のうち、活用がある3つの品詞を覚えるのは超カンタン!

 

①形容詞「美しい」「楽しい」など、イの音で終わる活用語。ものの状態や様子を表す時に用いる言葉です。

 

②形容動詞

「急だ」「大変だ」など、ダで終わる活用語。

注意して欲しいのは「きれいだ」のように、「きれい」とだけで使われてしまっているもの。

「きれい」の最後の語が「い」のために、形容詞と考えられがちですが、基本的に状態・様子を表、かつ“だ”を付けられるものは形容動詞だ、と思ってもらって大丈夫です。

形容動詞は、⒈「だ」で終わり、⒉状態や様子を表、⒊修飾語にも述語にもなる、というものです。

「その花は綺麗だ。」「きれいな花」というように修飾語にも、述語にもなれますね。

 

③動詞

「走る」「泳ぐ」「する」「遊ぶ」「買う」「食べる」「座る」…などの、動作を表し、ウ段で終わるものが動詞ですね。

これだけ!はい、さっそく3つおわり!

 

活用しない自立語

残り3つ、どんどんいきましょう。次は活用しない自立語です。

 

①名詞

名詞は文字通り、物の名前(「日本」「夢」「学校」など)です。

少しだけ注意したいのが、代名詞もれっきとした名詞だということ。人称代名詞と呼ばれる「私」や「彼」、指示代名詞と呼ばれる「それ」や「これ」などがあります。頭の片隅に入れておきましょう。

 

②接続詞

あと2つ!副詞と連体詞の説明はあとにまわして、接続詞。これは文と文をつなぐ言葉ですね。「さて」「しかし」「したがって」などです。必ず文のアタマに来るのでそこで識別しましょう!

 

③感動詞

次に感動詞ですが、ほとんど入試で問われることはありません。「感動や呼びかけ、応答」などを表します(「ああ」「おい」など)。

さて、簡単な6つの品詞を一気に説明しましたが、ここまでの知識はパパッと覚えてしまいましょう。

 

気合いを入れて覚えたい4品詞

さあここからが本題!気合いを入れて覚えたい4つの品詞!「副詞」「連体詞」そして「助動詞」「助詞」です。

 

①副詞

副詞の説明を見ると「主に用言を修飾する」とありますね。

「用言ってなんだっけ!?」とパニックになりそうですが、実はとてもシンプル。動詞・形容詞・形容動詞の3種類をまとめて指して用言と言います。

暗記してしまいましょう。これらを修飾するのが副詞の役割です。

 

②連体詞

つづいて連体詞。体言(名詞のこと)を修飾する単語です。

副詞と見分けがつけづらい連体詞ですが、まずは「連体詞」という言葉の意味で覚えましょう。文字通り「“体”言を“連”ねる単語」です。名詞の前に持ってきて意味がつながるかどうかで、連体詞かどうかを判断しましょう。

例えば「とても」はどうでしょうか?

「とても日本」

おかしいですね。

「とてもおいしい(形容詞)」となると自然なので、これは副詞です。

では「大きな」はどうでしょうか?

「大きな走る(動詞)」「大きな急だ(形容動詞)」。意味が通りませんね。

「大きな木(名詞)」だと自然なので、こちらは連体詞。このように、「あとに続く単語は何が自然だろう?」という視点で考えれば、驚くほど簡単に見分けがついちゃいます。

さあ、あともうひと息です。いよいよ最難関!「助動詞」と「助詞」です!

 

③助動詞と助詞

助動詞とは「用言や体言、他の助動詞などについて意味を添える単語」です。『れる・られる・せる・させる・ない・ぬ(ん)・う・よう・まい・たい・たがる・た(だ)ます・そうだ・らしい・ようだ・だ・です』の18語。

「多すぎる!これはもう覚えるしかない!」と思いきや、見分け方・覚え方のポイントがいくつかあります!

ポイント1:単語のうしろにくっついている1~3文字くらいのひらがな⇒ほぼ「助動詞」or「助詞」

ポイント2:まえの単語と切り離したとき、単語が終止形ではない⇒確実に「助動詞」!(例えば「話さない」→助動詞「ない」を取ると「話さ」が残り、これは終止形ではない。)

ポイント3:終止形のときはだいたい「助詞」だが「助動詞」の可能性もあるので⇒活用するかどうかを見る!活用できれば「助動詞」、できなければ「助詞」(例えば、「美しいらしい」の「らしい」は、「らしさ」などの活用が可能→助動詞!)

 

 まとめ

 

さて、非常に速足で説明をしましたが、専門学科国語の品詞識別問題を確実に正解したいならば上記の知識は絶対に覚える必要があります。ぜひ、何度も読み返しながら品詞の知識を自分のものにしてみてください。また、ある程度覚えることができたら、手軽に取り組める実践問題も用意してあるのでぜひ取り組んでみて下さい!

 

https://www.manavate.info/20161213214217/

 

Higher marks and no mistakes! The grammar middle schoolers struggle with made easy!

 

Here's a question: how much do you know about Japanese grammar?

'Well if you're talking about English, I've been studying...'

'It's Japanese so...I just sort of know it.'

These kinds of responses are not uncommon. Unfortunately grammar problems in Japanese are not so easily solved.

Entrance exams for specialized courses frequently include a section on distinguishing between parts of speech.

So if you're aiming to take a specialized course, why don't you go over some Japanese grammar before the start of the new year?

We've pulled together the key facts that so many students preparing for exams put off studying.

Did you know that there are ten parts of speech in Japanese?

You were probably taught in the first year of middle school, though as a lot of people forget, it's worth reviewing.

Ten might seem like a lot, but there are really only four that are difficult to remember.

The remaining six will jump to mind easily once you understand their main points!

First off, let's look at the six easier ones.

 

Let's go through this in order using the table for reference. Firstly, there are two types of words, independent (substantive) and dependent (ancillary) words. It's easy to tell the difference: if it could make a clause on its own, it's independent, and if it can't, it's dependent. For example, words like hashiru, ōkina and utsukushii can stand alone, whereas words like rareru, ga and nado need another word to be attached to.

 

Independent words that conjugate

 

When it comes to independent words, there are only three parts of speech that conjugate, so it shouldn't be too hard to remember!

 

① i adjectives

i adjectives are words like utsukushii and tanoshii, which end in i. They are used to describe the state or appearance of something.

 

② na adjectives

na adjectives are words like kyū da and taihen da that are followed by da. Remember that adjectives like kirei, when not followed by da, may look like i adjectives but aren't. If they were going to describe the state or appearance of something, they would be followed by da.

na adjectives 1) end in da, 2) describe a state or appearance, and 3) can become either a modifier or predicate.

In the example of, 'sono hana wa kirei da,'

'kirei na hana' can be both modifier and predicate.

 

③ Verbs

Verbs refer to actions, such as hashiru, oyogu, suru, asobu, kau, taberu and suwaru, and end in a u sound.

 

That was it! Now let's move onto three more!

 

Independent words that don't conjugate

 

Let's turn our attention to the last three. Next up is independent words that don't conjugate.

 

① Nouns

Nouns are the names of things, e.g. Japan, dream, school. A word of warning: pronouns are also accepted to be nouns. Personal pronouns are words like I and he, and demonstrative pronouns are words like that and this. Something to remember.

 

② Conjunctions

Two more! We'll look at particles and adnominal adjectives later, but for now: conjunctions. These are words that connect sentences together, like sate, shikashi and shitagatte. These will always come at the start of a sentence, so we should be able to identify them easily!

 

③ Interjections

Next we're looking at interjections, though these rarely feature in entrance exams. Interjections include emotional exclamations, calls and responses, such as aa and oi.

 

Those are the six easier ones, so now it's time to memorize them!

 

Get ready for the last four!

 

This is it! Give it your all for the remaining four. These are adverbs, adnominal adjectives, auxiliary verbs and particles.

 

① Adverbs

Adverbs are described as being 'primarily modifiers of inflectable words.' I can imagine you panicking about what 'inflectable words' are, but it's actually very simple. It's the collective term for the three categories we looked at earlier: nouns, na adjectives and i adjectives.

Make a note of it! Modifying 'inflectable words' is the job of the adverb.

 

② Adnominal adjectives

Next up is adnominal adjectives. These are words that modify uninflected words (nouns). It can be hard to tell them apart from adverbs, though first of all, let's focus on remembering the meaning of the words 'adnominal adjectives.' The 'ad' part means 'near,' and 'nominal' means 'of nouns,' so these are words that link up with nouns.

Let's work out whether a word is an adnominal adjective by putting it in front of a noun and seeing if it makes sense.

What about 'totemo'?

'totemo nihon,'

sounds weird, right?

'totemo oishii (i adjective)' sounds natural, so it is an adverb.

How about 'ōkina'?

'ōkina hashiru (verb)'

'ōkina kyuu da (na adjective)'

Both are meaningless.

'ōkina ki (noun)' sounds natural, so this is an adnominal adjective.

If you ask yourself what word would sound natural coming next, it can become surprisingly easy.

 

Now take a deep breath! Finally the hardest ones!

 

③ Auxiliary verbs and particles

Auxiliary verbs are described as being 'words that support inflectable and uninflected words, as well as other auxiliary verbs.' They make up these 18: reru, rareru, seru, saseru, nai, nu (n), u, you, mai, tai, tagaru, ta (da) masu, sō da, rashii, yō da, da, desu.

I know you'll think this is too many, but don't worry, there are many points to help you remember and identify them.

 

  1. There are 1 to 3 hiragana characters that come after them.

-> auxiliary verb or particle.

  1. When separated from the previous word, it is not in the predicative form.

-> definitely auxiliary verb, e.g. hanasanai becomes hanasa, which is not the predicative form.

  1. When the word is in the predicative form, it is usually a particle, but as it could also be an auxiliary verb, it's time to see if it conjugates! If it does, it's an auxiliary verb, if it doesn't then it's a particle. For example, the 'rashii' in 'utsukushirashii' can conjugate to 'rashisa' and so on, so it must be an auxiliary verb.

 

We've gone through all that in breakneck speed but if you want to ace the questions on Japanese parts of speech in the exam then you will need to remember all of what we've looked at. It might be an idea to read over this article again and make notes. The more you remember, the more you'll be able to tackle practical questions about grammar. Good luck!