D Baker - 日英翻訳者

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翻訳 30

5回 プログラミングを楽しく学ぶには

  • 連載 大川翔

  • 2019.5.20

 

大川翔(おおかわ・しょう)

1999年生まれ。5歳のときカナダへ。9歳でカナダ政府にギフティッドと認定され、12歳で中学を飛び級し高校へ進学。2014年春、ブリティッシュ・コロンビア大学(UBC)、マギル大学、トロント大学などカナダ名門5大学に奨学金付きで合格し、話題となる。同年6月、14歳でトーマス・ヘイニー高校を卒業し、同年9月にUBCへ入学。20151月、カナダ政府からカナダ総督アカデミック・メダル賞受賞。201612月、UBCサイエンス学部長賞受賞。2017年夏、アメリカ・グラッドストーン研究所(山中伸弥教授)にてインターンを経験。20185月、18歳でUBCを卒業(バイオロジー・オナーズ)。同年7月、孫正義育英財団第2期生に合格。8月から、東京大学先端科学技術研究センター(谷内江望准教授)にて研究を開始する。20194月、19歳で慶應義塾大学大学院(修士課程)に入学。著書に『ザ・ギフティッド 14歳でカナダのトップ大学に合格した天才児の勉強法』(扶桑社)、『僕が14歳で名門5大学に合格したわけ』(学研プラス)がある。

 

プログラミングはアタマを良くするか?

知能の高さを表す指標として、IQ(知能指数)というものがあります。IQは言語理解、知覚推理、ワーキングメモリー、処理速度の評価点の合計を意味します。確かに、IQが高いといわれている人は、知識も豊富で、事務処理能力が高いです。しかし、「本当の意味でのアタマの良さ」を評価するには、それだけでは少し足りない気がします。なぜなら、「本当のアタマの良さ」には、新しい物事を発見したり、創造したりする力など、知能テストでは測れない別の能力が含まれてくると僕は考えているからです。「本当のアタマの良さ」とは、全く関係ない事柄に共通項を見出すような能力や、柔軟な発想力、決断力、それから、人を笑わせるユーモアのセンスや、人を感動させる力などを含んでいると思います。

そう考えると、「本当のアタマの良さ」を表す指標としては、EQ(情動指数)(※1)やHQ(人間性指数)(※2)と呼ばれるものの方がしっくりくる気がします。

(※1EQEmotional Intelligence Quotient):自分の感情を認識し、自制する能力や、他者を共感的に理解する能力を測定する指数のこと。心理学博士であるダニエル・ゴールマンが提唱した。

(※2)HQHumanity Quotient):目的や夢に向かって、社会の中で協調的に生きるための能力を測定する指数のこと。「社会的な知能」と「感情的な知能」の複合的な評価であり、HQが高い人は、目的に向かって計画的に努力する能力が高いとされる。人間性脳科学研究所の所長である澤口俊之博士が提唱した。

どんな習い事がHQを鍛えることにつながるかは、研究者によって調査されています。その結果によると、HQを鍛える効果がある習い事は、「ピアノ」、「そろばん」、「サッカー」なのだそうです。 プログラミングは新しい習い事として注目されていますが、実はプログラミングもこのHQを鍛える習い事になるだろうと僕は思っています。なぜなら、プログラミングを学ぶことにより、能動的に動く姿勢や、発想力、問題解決力などを身につけることができるからです。特に、プログラミングの勉強は、論理数学的知性(※3)を鍛えるのに適しています。プログラミングは、いわゆる「アタマを良くする習い事」の代表格として定着することになるでしょう。

(※3)論理数学的知性:問題を論理的に分析したり、科学的に究明したり、数学的な記号を理解したりする能力をつかさどる知性。

習い事が嫌いになる2つの原因

将来のことを考え、習い事を選ぶ方も多いかもしれません。ただ、前回もお話ししたように、「学校で必修化されるから」、「身につけておくべきスキルだから」、などといった義務感から取り組むと、本来の楽しさが損なわれてしまうかもしれません。ここでは、習い事が嫌いになってしまう原因を2つ紹介したいと思います。

習い事が嫌いになる1つ目の原因は、「習い事が自分の好みや、向き不向きに合っていないこと」です。先に挙げた、HQを鍛える習い事の代表格であるピアノですが、「子どもの頃にピアノを習っていたが、実はいやでしかたなかった」という話を聞くことがあります。これはピアノに限らず、他の習い事でもよく聞く話です。これに対して、「自分の苦手なことを嫌々やるのではなく、自分の好きなことや、得意分野で勝負しましょう」と提案する方もいます。僕も、無理して不得意分野に取り組む必要はないと思いますし、得意分野で勝負するという意見には大賛成です。

ただ、習い事が自分に合っていないと思った時に、1つだけ注意しなければいけない点があると思っています。それが、習い事が嫌いになる2つ目の原因である、「指導者の教え方が自分に合っていないこと」です。

ピアノの例でも、正直なことを言うと、指導者の技量が足りなかったせいで音楽を心から楽しむことができず、ピアノが苦手になってしまった、というパターンもあると思います。僕自身がピアノを弾くということもあってか、ピアノを楽しく弾けなかったという話を聞くと、とても残念に思ってしまいます。

これはもちろん、プログラミングについても言えることです。「プログラミングは難しいに違いない」という先入観を持っていると、ちょっとしたつまずきで、自分はプログラミングに向いていないと判断してしまうかもしれません。けれど、良い指導者からのアドバイスがあれば、状況を変えることができると思います。本当はできるのに、教え方が合っていないせいで苦手意識をもっている可能性も大いにあると思うのです。


僕にピアノを教えてくれたアナ先生。先生の指導のおかげで、ピアノを楽しく続けられた。

プログラミングを楽しむには

それでは、難しそうなイメージのあるプログラミングを楽しく学ぶにはどうすれば良いか、僕自身の経験を紹介しながらお話ししたいと思います。

僕は昔、ダンス教室に入ったものの、1日で辞めてしまったという経験があります。理由は、あまり楽しくなかったからです。親も「無理する必要はない」と言い、あっさり辞めました。その後、学校の授業でダンスをやる機会があり、けっこう楽しいことを知りました。先生の乗せ方がうまかったのです。もちろんこれはタイミングだとか、先生との相性が良かったとか、良好な友人関係だとか、様々な要素が加わっての話ですが、やはり指導者の力量によるところが大きかったように思います。もしあの時、ダンスにハマっていたら、もしかしたら僕はダンサーを目指していたかもしれません。ちょっとした偶然で、未来は変わってしまう気がします。

「物理は難しくてよくわからないから、苦手」という話を聞きます。僕はJ−PARC(※4)を訪問したときに、多田将博士(※5)から物理の教えを受けたことがあります。多田博士はロン毛で金髪、ミリタリーオタク、アイドルオタクであり、見た目には博士に見えません。でも、何より話が楽しい方です。多田博士の講義は大変分かりやすく、面白く、思わず引き込まれます。きっと多田博士の講義を受けたなら、誰もが難解といわれる物理を理解し、好きになれるのではないか、とその時思ったのです。

(※4)J−PARC(Japan Proton Accelerator Research Complex):世界最先端の大強度陽子加速器施設。

(※5)多田将:素粒子物理学者。高エネルギー加速器研究機構・素粒子原子核研究所准教授。「J−PARC」の設計に携わった。

このように、楽しく学ぶという意味で、指導者というのはとても重要だと思います。指導者次第で、習い事が好きにも嫌いにもなり得るからです。プログラミングにチャレンジする時も、「難しい」と感じることや、「できない」という壁にぶつかることがあるかもしれませんが、そんな時、投げ出さずに最後まで取り組むためには、良い指導者が身近にいるというのが1つの解決方法だと思うのです。

結論として、習い事全般に言えるのは、「無理をして気乗りしない習い事をするのではなく、面白いこと、楽しいこと、好きになれる習い事を探して、その上で良い指導者を探すことが大事」ということです。プログラミングは大変面白く楽しいスキルですが、最初からできる人はいません。良い指導者に教わることで、自分で考え、工夫して、仕組みを作り、問題を解決していく楽しさを味わいながら、ゲームに没頭するようにプログラミングを楽しめるようになると思います。

受け身のままでは、運が良くなければ良い指導者に出会えませんが、行動していれば、巡り会える可能性は高まると思います。いろいろ試してみて、良い指導者に出会い、自分にあったやり方を見つけるのが一番。そういう意味でも、やはり行動することが大事ですね。

https://gakken-tech.jp/news/okawa-5/

 

 

Part 5: Study programming the fun way

Series by Ōkawa Shō

20/05/19

 

About Ōkawa Shō

Ōkawa Shō was born in 1999 and moved to Canada when he was 5 years old. He was recognized as gifted by the Canadian government at age 9, and skipped junior high school to study at secondary school at age 12. In the spring of 2014, he passed the entrance exams of five prestigious universities including the University of British Columbia, McGill University, University of Toronto, with offers of full scholarships. In June of the same year, aged 14, he graduated from Thomas Haney Secondary School and went onto the University of British Columbia that September. In January 2015, he was awarded the Governor General's Academic Medal by the Canadian government. In the summer of 2017, he interned at Gladstone Institutes in America under Dr Yamanaka Shinya. In May 2018, aged 18, he graduated from UBC with a Biology Honours Degree. In July of the same year, he passed the second stage of Masason Foundation, an organization set up to support young people with exceptional talents. From August, he began working on research as an intern at Associate Professor Nozomu Yachie's lab at the Research Center for Advanced Science and Technology (RCAST) at the University of Tokyo. In April 2019, at the age of 19, he began a master's course at Keio University Graduate School. He is the author of 'The Gifted: Study techniques of a prodigy accepted by Canada's top universities at age 14' published by Fusosha and 'How I was accepted by five prestigious universities in Canada at age 14' by Gakken Plus.

 

 

Does programming make you smarter?

The standard measurement of intelligence is the IQ (Intelligence Quotient) test, which assesses verbal comprehension, perceptual reasoning, working memory and processing speed. While those people who are said to have a high IQ are very knowledgeable and possess a high level of administrative skills, I feel that IQ is insufficient in determining a person's intelligence in the truest sense. There are many mental abilities that are not measured by a standard intelligence test that I see as part of 'true intelligence,' such as the ability to discover and create new things, see commonalities in unrelated matters, use flexible creative thought, be decisive, make others laugh, and emotionally move people.

EQ (Emotional Quotient) (*1), or HQ (Humanity Quotient) (*2) seem far more appropriate to measure this 'true intelligence.'

 

 

(*1) EQ is an index that measures the capacity for an individual to recognize their own emotions, exert self control, and empathize with and understand others. It is often referred to as 'emotional intelligence' and was proposed by psychologist Dr Daniel Goleman.

 

(*2) HQ is an index that measures the ability of an individual to live cooperatively within society and is a composite evaluation of both social and emotional intelligence. Individuals with high HQ are skilled at working systematically towards goals. It was proposed by Dr Sawaguchi Toshiyuki, head of HNI (Humanity Neuroscience Institute).

 

 

Researchers have been investigating what activities are related to developing a higher HQ, and playing the piano, learning abacus and playing soccer all appear to be effective. Programming has gained attention as a new skill that can be learned, and I consider it likely that this too would increase an individual's HQ. By learning how to code, an individual can develop their creativity of thought and problem solving skills, as well as learning how to take the initiative. The study of programming particularly trains an individual's logical-mathematical intelligence (*3), and is established as an example of a method of improving an individual's intelligence.

 

 

(*3) Logical-mathematical intelligence is a type of intelligence that governs an individual's ability to analyze problems logically, conduct scientific research and understand mathematical symbols.

 

 

Two reasons why people dislike learning

 

Many people choose their school subjects thinking about their futures. However, as I mentioned previously in this series, feeling obliged to study a subject, either because it comprises part of compulsory education or because an individual feels they should acquire the skill for future use means that all fun will likely be lost from the process. Let us look at two reasons as to why people can come to dislike learning.

 

The first is due to not being suited to their chosen subject of study. As previously mentioned, practising the piano is a model example of how to improve an individual's HQ, but there are also plenty of people who did not enjoy learning to play piano as children. This is something I often hear about various experiences of learning. It is often answered by those who say we should not force ourselves to do things we are bad at, but instead do things we like in a field to which we are more suited. I certainly think there is no need to force ourselves to do things we are bad at, and I am in agreement that we should challenge ourselves within the things we excel at.

 

There may be people who come to the conclusion that learning generally is something they are not suited to. These people may fit into the second category of why people come to dislike learning: not being suited to their mentor's style of teaching.

 

In the example of learning piano, I honestly think that a lot of the time a lack of teaching competence leads to not being enthused with the enjoyment of music and then a lack of skill development. I myself learnt piano, and it saddens me to hear of stories where people did not find it enjoyable.

 

These points can also be made in the case of learning to code. If an individual holds the preconception that programming is difficult, at the first hurdle they are liable to think that programming is not for them. But, with good advice from the right mentor, this situation can be changed for the better. There is a high chance that under instruction that is unsuited to the individual, they can become overly conscious of the aspects they are not good at. I was taught piano by a teacher called Anna, and thanks to her guidance, I enjoyed it.

 

How to enjoy programming

Next, I want to talk about my experiences of programming and how best to enjoy the study of something that seems so difficult.

 

A long time ago, I went to a dance class, though I gave it up the very same day. I did so because it wasn't much fun. My parents told me there was no need to force myself to go, and that was that. Some time after, I had the opportunity to take a dance class at school, and found out how fun it could be. A lot of that was down to the teacher. Of course there were other factors, like getting on well with the teacher, the timing of the class and being with friends – but largely I think it relies on the abilities of the teacher. Perhaps, if I was particularly interested in dance at the time, I might have decided to become a dancer. These kind of seemingly insignificant coincidences can change a person's future.

 

A lot of people tell me that they aren't good at physics because it's difficult and they don't understand it. When I visited J-PARC (*4), I was given a physics lesson by Dr Tada Masaru (*5). Dr Tada does not have the appearance of an assistant professor, with long blond hair and a passion for military affairs and Japanese 'idol' celebrities. But more than anything he is fun to listen to. His lectures are incredibly accessible and so interesting that before you know it you have been taken in by the subject matter. I was left feeling that if I regularly attended Dr Tada's lectures, I would likely be able to understand those things so many people label difficult and find physics enjoyable.

 

 

(*4) J-PARC (Japan Proton Accelerator Research Complex) is a world-class high intensity proton accelerator facility.

(*5) Tada Masaru is a particle physicist and assistant professor at KEK (High Energy Accelerator Research Organization) and IPNS (Institute of Particle and Nuclear Studies), and participated in the design of J-PARC.

 

 

It is because of this that I think that mentors are incredibly important in ensuring that learning is fun. Whether an individual will come to love or hate a subject can be entirely reliant on the mentor or teacher. When it comes to studying programming, there may be times when you hit a wall and feel like it is too difficult or you can't do it. At such a time, having a good mentor nearby is an effective way of ensuring you don't give up and keep going to the end.

 

In conclusion, my advice when it comes to all types of learning is to not force yourself to do things you don't like, but instead seek out subjects you find fun, interesting, or could come to like, and on top of that, find yourself a good mentor. Programming is an incredibly fun and interesting skill to have, but no one can do it right from the start. With support from a good mentor, you can begin to think for yourself, figure things out, solve problems and create plans, while being as enjoyably immersed as if you were playing a game.

 

If you remain passive, you may get lucky and encounter a good mentor, but the chances significantly improve if you get out there and try to find one. The best thing is to experiment, find a good mentor and a way that works for you. The power is in your hands.